Dostępność cyfrowa, czyli dobre praktyki w cyfrowym świecie. CYKL WEBINARÓW

6 i 13 października odbył się CYKL bezpłatnych webinarów – Dostępność cyfrowa, czyli dobre praktyki w cyfrowym świecie. Webinary poprowadził mgr inż. Łukasz Wolff. Wydarzenia odbyły się na naszym Facebooku.
Podczas spotkania mogliśmy dowiedzieć się czym jest dostępność cyfrowa.
W swoim głównym założeniu jest to sposób tworzenia stron internetowych, dokumentów i aplikacji mobilnych, z których mogą korzystać osoby z różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
Web Content Accessibility Guidelines – WCAG 2.1
Wskazówki, a zarazem wytyczne na których opierają się audyty dostępności cyfrowej możemy znaleźć w dokumencie WCAG 2.1 na stronie internetowej stowarzyszenia World Wide Web Consortium. Standard ten opisuje cztery główne zasady, na które powinniśmy zwrócić uwagę przy tworzeniu cyfrowych treści:
- postrzegalność;
- funkcjonalność;
- zrozumiałość;
- rzetelność.
Każda z nich omawia kryteria sukcesu, które łącznie składają się na ponad 70 wytycznych dotyczących tworzenia cyfrowych treści.
Kolejnym pytaniem, które postawił prowadzący było – kto musi spełniać zasady dostępności cyfrowej?
Zgodnie z ustawą o dostępności cyfrowej witryny, które muszą być dostępne to strony i aplikacje:
- urzędów i instytucji państwowych;
- organizacji pozarządowych, które realizują zadania publiczne;
- organizacji pozarządowych i biznesów otrzymujące fundusze europejskie.
Jednak poza ustawowym ujęciem sprawy warto wiedzieć, że wszystkie wytyczne WCAG bardzo pozytywnie wpływają na marketingową część witryn internetowych. Wyższa pozycja w wyszukiwarce google, niższe koszty reklamy i niższy czynnik odrzuceń, to tylko kilka z plusów, które niesie za sobą posiadanie dostępnej cyfrowo strony.
Poznaliśmy praktyczne zastosowania WCAG 2.1.
Standard WCAG 2.1. to coś przed czym nie ucieknie żaden poważny twórca stron internetowych, grafik, copywriter i właściciel agencji reklamowych.
Dzięki Panu Łukaszowi i współporwadzącemu Panu Krzysztofowi Kamykowi lepiej zrozumieliśmy dostępność cyfrową.
Poniżej zapis dwóch webinarów, zapraszamy do obejrzenia!
Prowadzącym webinar był mgr inż. Łukasz Wolff
Od ponad 12 lat związany zawodowo z marketingiem internetowym, kampaniami contentowymi i projektowaniem w duchu digital first. Na co dzień współpracuje z SENSE consulting, StudeoGroup, Sigmeo, agencjami reklamowymi i markami w zakresie planowania, analizy i optymalizacji wielokanałowych kampanii digitalowych oraz w obszarze szeroko pojętego designu. Wykładowca na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w zakresie e-commerce na kierunku Nowe Media, wykładowca na Politechnice Poznańskiej związany z projektem Czas zawodowców BIS – zawodowa Wielkopolska i Wydziałem Inżynierii zarządzania, wykładowca w Wyższej Szkole i Umiejętności Społecznych w zakresie e-marketingu i grafiki.
Doradza oraz przeprowadza audyty w zakresie dostępności cyfrowej. Tworzy oraz dostosowuje strony internetowe do wymagań osób z ograniczeniami, zgodnie ze standardem WCAG. Był doradcą i konsultantem między innymi dla takich firm, instytucji i organizacji jak: EduApps, Starter24, Sense Consulting, Concordia Design.
Absolwent Politechniki Poznańskiej. Prywatnie zajmuje się propagowaniem kultury teatralnej, poprawnym mówieniem oraz zgłębianiem sztuki aktorskiej.