PEDAGOGIKA SENIORALNA
KONCEPCJA STUDIÓW w ramach specjalności
Studia na specjalności Pedagogika senioralna umożliwiają zdobycie wiedzy i wykształcenie umiejętności w zakresie oddziaływań wobec seniorów. Specjalność pozwala na poznanie mechanizmów i zaburzeń funkcjonowania człowieka starszego w środowisku rodzinnym i społecznym. Studenci wzbogacą i rozwiną także umiejętności diagnozowania potrzeb i problemów osób starszych oraz pomocy w utrzymywaniu wysokiej jakości ich życia poprzez aktywizację społeczną i kulturalną. Student wyposażony zostaje w podstawową wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii, socjologii, prawa niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu procesu starzenia się, pracy opiekuńczej oraz umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową. Proces kształcenia akcentuje również praktyczne umiejętności w zakresie komunikacji społecznej, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, wzbogacania wiedzy i kompetencji w zakresie tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
Program studiów w ramach specjalności obejmuje m.in. takie zagadnienia, jak:
- Gerontologia
- Socjologii rodziny
- Andragogika
- Teoretycznych podstaw pracy socjalnej
- Pedagogiki społecznej
- Pedagogiki specjalnej
- Pracy socjalnej
- Psychologii relacji
- Psychologia jakości życia
- Psychologia zmiany
- Metodyka pracy twórczej
- Pedagogika wartości
- Trening postaw w rodzinie
PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Absolwenci specjalności mogą być zatrudnieni jako :
- opiekun środowiskowy w domach pomocy społecznej i środkach wsparcia społecznego
- wychowawca w instytucjach pomocy społecznej
- pracownik ośrodka interwencji kryzysowej
- wychowawca w instytucjonalnych formach pieczy zastępczej
- wychowawca w placówkach i ośrodkach opiekuńczych i wychowawczych
- instruktor w organizacji pozarządowej – stowarzyszeniu, fundacji
- może także zaplanować swoją własną przyszłość i otworzyć rodzinną formę opieki zastępczej dla seniorów
- instruktor w państwowych i prywatnych domach opieki w Polsce i za granicą,
- instruktor w zakładach pielęgnacyjno – opiekuńczych,
- instruktor w domach seniora,
- instruktor w dziennych domach pomocy społecznej,
- instruktor w instytucjach i projektach służących aktywizacji i edukacji seniorów, tj. uniwersytety trzeciego wieku, akademie seniora, klub seniora itp.