EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ, ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU I ZESPOŁEM ASPERGERA
O STUDIACH
Studia mają charakter kwalifikacyjny – nadają kwalifikacje do pracy z dziećmi i młodzieżą (uczniami) o obniżonej normie intelektualnej w warunkach kształcenia ogólnego, integracyjnego i specjalnego.
Program studiów spełnia wymogi zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 sierpnia 2022 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. poz. 1769), w którym określono kwalifikacje pedagoga specjalnego zatrudnianego w przedszkolach i szkołach niebędących specjalnymi.
Stanowisko pedagoga specjalnego może zajmować osoba, która ukończyła:
- jednolite studia magisterskie na kierunku pedagogika specjalna oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego lub drugiego stopnia w zakresie pedagogiki specjalnej oraz posiada przygotowanie pedagogiczne lub
- jednolite studia magisterskie lub studia pierwszego i drugiego stopnia w zakresie pedagogiki oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie pedagogiki specjalnej albo studia podyplomowe w zakresie pedagogiki specjalnej lub edukacji włączającej.
Absolwenci studiów mogą podjąć pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną intelektualnie w różnym stopniu w: przedszkolach specjalnych, szkołach podstawowych specjalnych, specjalnych szkołach przysposabiających do pracy, szkołach zawodowych specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w przedszkolach integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi, w szkolnictwie ogólnodostępnym oraz w nauczaniu indywidualnym, w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz poradniach specjalistycznych.
CELE STUDIÓW
Słuchacz:
- nabędzie kompetencje w zakresie właściwego doboru metod i strategii edukacyjnych do indywidualnej pracy z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu
- będzie przygotowany do pracy związanej z diagnozowaniem, nauczaniem, wychowaniem i rehabilitacją dzieci, młodzieży i osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną
- uzyska kompetencje umożliwiającediagnozowanie i samodzielne rozwiązywanie problemów osób niepełnosprawnych intelektualnie związanych z ich funkcjonowaniem
ADRESACI STUDIÓW
- osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne (warunek konieczny), które chcą uzyskać kwalifikacje do prowadzenia zajęć dydaktycznych, edukacyjno-terapeutycznych, rewalidacyjnych i wychowawczych z osobami z niepełnosprawnością intelektualną
- czynni zawodowo nauczyciele
- pedagodzy
- psychologowie
- osoby pracujące z dorosłymi z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej
PROGRAM STUDIÓW
- Pedagogiczne podstawy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Podstawowe regulacje prawne funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Dydaktyka specjalna
- Diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Elementy psychologii klinicznej
- Trening umiejętności interpersonalnych
- Emisja i higiena głosu
- Psychologiczne podstawy niepełnosprawności i rehabilitacji
- Edukacja seksualna osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Zaburzenia ze spektrum autyzmu-podstawy teoretyczne (przyczyny, diagnoza, specyfika rozwojowa)
- Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
- Metodyka nauczania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej
- Rozwijanie kompetencji społecznych i niezależnego funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną
- Elementy psychopatologii
- Metodyka nauczania i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym
- Studium przypadku – osoba z niepełnosprawnością intelektualną w kontekście rozwiązań rehabilitacyjnych, edukacyjnych i terapeutycznych
- Pedagogika i wsparcie rodziny dziecka z niepełnosprawnością
- Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
- Wybrane zagadnienia prawa oświatowego
- Metodyka pracy rewalidacyjno-wychowawczej z osobami ze sprzężoną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
- Elementy metody SI (integracji sensorycznej) w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie
- Metodyka pracy z dorosłymi osobami z niepełnosprawnością intelektualną
- Elementy arteterapii w pracy z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie
- Metody terapii osób z autystycznego spektrum zaburzeń
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (ACC)
ORGANIZACJA ZAJĘĆ I OPŁATY ZA STUDIA
EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ (OLIGOFRENOPEDAGOGIKA), ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU I ZESPOŁEM ASPERGERA |
Program studiów | 350 godz. zajęć dydaktycznych |
Czas trwania studiów | 3 semestry |
Praktyki |
180 godz. |
Forma zajęć | wykłady, ćwiczenia, warsztaty, konwersatoria |
Tryb studiów |
do wyboru:
|
Opłaty |
|
Faktura | Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury prosimy o kontakt z KWESTURĄ: kwestura@ahns.pl |
ZASADY NABORU
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja odbywa się dwa razy w ciągu roku:
- do końca września – zajęcia rozpoczynają się w październiku,
- do końca lutego – zajęcia rozpoczynają się w marcu.
O uruchomieniu kierunku decyduje liczba kandydatów
WYMAGANE DOKUMENTY
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich, magisterskich , inżynierskich)
- klauzula informacyjna RODO,
- 1 zdjęcie w formacie 3,5cm x 4,5cm (format jak do dowodu osobistego)
ZAPISY NA STUDIA
DODATKOWE INFORMACJE

Dyrektor Biura Studiów Podyplomowych
mgr Estera Witkowska
wt.- sob. 08.00-16.00
tel. 691 485 335
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, ewitkowska@ahns.pl

Specjalista ds. studiów podyplomowych i szkoleń
mgr Katarzyna Dusińska – Woźniak
wt. -sob. 08.00-16.00
tel. 603 441 717
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, kdusinska@ahns.pl