EDUKACJA I TERAPIA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU I ZESPOŁEM ASPERGERA
O STUDIACH
Studia maja charakter kwalifikacyjny i umożliwiają zdobycie przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej. Program studiów przewiduje przekazanie słuchaczom wiedzy i umiejętności na temat całościowych zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży. Podczas studiów słuchacze zdobywają przygotowanie merytoryczne z zakresu medycznych podstaw zaburzeń ze spektrum autyzmu, psychospołecznych uwarunkowań funkcjonowania osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, funkcjonowania szkolnego uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz poznają metody i narzędzia diagnostyczne, ze szczególnym uwzględnieniem międzynarodowego złotego standardu diagnostycznego ADI-R i ADOS.
Program studiów i wymiar godzinowy zajęć na kierunku jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
CELE STUDIÓW
Celem studiów jest zdobycie przez słuchaczy kwalifikacji niezbędnych do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, w tym:
- umiejętności analizy metodyki wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- planowania, realizowania i interpretowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- umiejętności dostosowywania wymagań edukacyjnych do specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- określania zasad współorganizowania zajęć dydaktycznych przez nauczyciela wspierającego ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i innymi zaburzeniami neurorozwojowymi,
- realizowania zajęć specjalistycznych i wszechstronnej interdyscyplinarnej rehabilitacji oraz określanie metodyki zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- planowania i realizowania metodyki treningów umiejętności społecznych, metodyki zajęć aktywizujących w grupie szkolnej
- umiejętność rozwijania zainteresowań uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
- planowanie i realizowanie doradztwa zawodowego oraz wspieranie rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
ADRESACI STUDIÓW
- osoby posiadające przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej (absolwenci kierunków: pedagogika specjalna, surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, logopedia, pedagogika lecznicza, socjoterapia, resocjalizacja, terapia pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka) i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej (do pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu)
Informacje dodatkowe:
Absolwenci kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) realizują studia w trybie przyśpieszonym – w 2 semestry!
PROGRAM STUDIÓW
- Wybrane zagadnienia z neurologii
- Podstawy psychiatrii
- Podstawy neuropsychologii
- Podstawy psychologii rozwojowej, klinicznej i psychopatologii
- Medyczne podstawy zaburzeń ze spektrum autyzmu i zespołu Aspergera
- Psychologiczno-pedagogiczne podstawy wiedzy o zaburzeniach ze spektrum autyzmu i zespole Aspergera
- Problemy diagnozy różnicowej autyzmu i zespołu Aspergera
- Zasady diagnozy psychopedagogicznej uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
- Funkcjonowanie szkolne ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
- Wybrane zagadnienia prawa oświatowego – ścieżki kształcenia uczniów ze SPE, wymogi stawiane szkołom dla uczniów ze SPE
- Elementy metody SI w pracy z osobami z autystycznego spektrum zaburzeń
- Edukacja i terapia dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
- Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej
- Wsparcie osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera w dorosłym życiu
- Metodyka wczesnego wspomagania rozwoju dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
- Metodyka pracy dydaktyczno-wychowawczej i terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
- Metodyka zajęć rehabilitacji indywidualnej ucznia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
- Trening umiejętności społecznych
- Doradztwo zawodowe i wspieranie rozwoju zawodowego osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i zespołem Aspergera
ORGANIZACJA ZAJĘĆ I OPŁATY ZA STUDIA
EDUKACJA I TERAPIA OSÓB Z ZABURZENIAMI ZE SPEKTRUM AUTYZMU I ZESPOŁEM ASPERGERA |
Program studiów | 390 godz. zajęć dydaktycznych |
Czas trwania studiów |
3 semestry (WAŻNE! Absolwenci kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (oligofrenopedagogika) realizują studia w trybie przyśpieszonym – w 2 semestry!) |
Praktyki | 180 godzin dla osób nieposiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej 120 godzin dla osób posiadających uprawnienia w zakresie pedagogiki specjalnej |
Forma zajęć | wykłady, ćwiczenia, warsztaty, konwersatoria |
Tryb studiów |
do wyboru:
|
Opłaty |
|
Faktura | Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury prosimy o kontakt z KWESTURĄ: kwestura@ahns.pl |
ZASADY NABORU
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja odbywa się dwa razy w ciągu roku:
- do końca września – zajęcia rozpoczynają się w październiku,
- do końca lutego – zajęcia rozpoczynają się w marcu.
O uruchomieniu kierunku decyduje liczba kandydatów.
WYMAGANE DOKUMENTY
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich, magisterskich , inżynierskich)
- klauzula informacyjna RODO,
- 1 zdjęcie w formacie 3,5cm x 4,5cm (format jak do dowodu osobistego)
ZAPISY NA STUDIA
DODATKOWE INFORMACJE

Dyrektor Biura Studiów Podyplomowych
mgr Estera Witkowska
wt.- sob. 08.00-16.00
tel. 691 485 335
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, ewitkowska@ahns.pl

Specjalista ds. studiów podyplomowych i szkoleń
mgr Katarzyna Dusińska – Woźniak
wt. -sob. 08.00-16.00
tel. 603 441 717
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, kdusinska@ahns.pl