EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA I INTEGRACYJNA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
O STUDIACH
Studia mają charakter kwalifikacyjny i nadają uprawnienia do pracy w charakterze nauczyciela edukacji włączającej w przedszkolach, szkołach, jak i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych i rewalidacyjnych. Absolwenci studiów posiadają kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela wspomagającego w przedszkolach integracyjnych, szkolnych oddziałach integracyjnych, szkołach ogólnodostępnych realizujących program edukacji włączającej i przedszkolach realizujących program edukacji włączającej.
Program studiów i wymiar godzinowy zajęć na kierunku jest zgodny z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
CELE STUDIÓW
Celem studiów jest uzyskanie przez słuchaczy przygotowania psychologicznego i pedagogicznego do pracy z dziećmi i uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym:
- umiejętności dokonania funkcjonalnej charakterystyki dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i określenia potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań kształcenia dzieci i uczniów,
- przeprowadzenia diagnozy edukacyjnej potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozy relacji społecznych w grupie rówieśniczej,
- określania obszarów i wskazań terapeutycznych dla dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planowania, realizacji i monitoringu działań wspierających,
- projektowania programów wychowawczych dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów, programów kształtujących kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami, a także programów kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.
ADRESACI STUDIÓW
- nauczyciele, pedagodzy szkolni oraz absolwenci studiów wyższych z przygotowaniem pedagogicznym, posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, którzy chcą uzyskać kwalifikacje do zajmowania stanowiska tzw. przedszkolnego lub szkolnego specjalisty – organizatora edukacji włączającej w placówce ogólnodostępnej i integracyjnej
PROGRAM STUDIÓW
- Podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki
- Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
- Podstawy psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży
- Pedagogika specjalna
- Dydaktyka i diagnostyka w pedagogice specjalnej
- Teoretyczne podstawy edukacji włączającej i integracyjnej
- Podstawy diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Planowanie i organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole
- Podstawy przygotowania IPET
- Metodyka kształcenia w grupach zróżnicowanych:
– metody, formy nauczania i indywidualizacja pracy
– przestrzeń, materiały i narzędzia
– partnerstwo edukacyjne: uczeń-nauczyciel-rodzic-instytucje-lokalna społeczność - Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami:
– z trudnościami w uczeniu się
– z niepełnosprawnością intelektualną
– przewlekle chorymi i z niepełnosprawnością ruchową
– z całościowymi zaburzeniami rozwoju
– niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
– z zaburzeniami emocjonalnymi
– z dysfunkcją wzorku
– z dysfunkcją słuchu
- Organizacja edukacji włączającej
- Programy wychowawcze stosowane w edukacji inkluzyjnej
- Trening komunikacji interpersonalnej dla nauczyciela edukacji włączającej
- Komunikacja alternatywna i wspomagająca
- Podstawy języka migowego
ORGANIZACJA ZAJĘĆ I OPŁATY ZA STUDIA
EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA I NTEGRACYJNA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI |
Program studiów | 375 godz. zajęć dydaktycznych |
Czas trwania studiów | 3 semestry |
Praktyki | 120 godz. |
Forma zajęć | wykłady, ćwiczenia, warsztaty, konwersatoria |
Tryb studiów | do wyboru:
|
Opłaty |
|
Faktura | Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury prosimy o kontakt z KWESTURĄ: kwestura@ahns.pl |
ZASADY NABORU
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja odbywa się dwa razy w ciągu roku:
- do końca września – zajęcia rozpoczynają się w październiku,
- do końca lutego – zajęcia rozpoczynają się w marcu.
O uruchomieniu kierunku decyduje liczba kandydatów
WYMAGANE DOKUMENTY
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich, magisterskich , inżynierskich)
- klauzula informacyjna RODO,
- 1 zdjęcie w formacie 3,5cm x 4,5cm (format jak do dowodu osobistego)
ZAPISY NA STUDIA
DODATKOWE INFORMACJE

Dyrektor Biura Studiów Podyplomowych
mgr Estera Witkowska
wt.- sob. 08.00-16.00
tel. 691 485 335
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, ewitkowska@ahns.pl

Specjalista ds. studiów podyplomowych i szkoleń
mgr Katarzyna Dusińska – Woźniak
wt. -sob. 08.00-16.00
tel. 603 441 717
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, kdusinska@ahns.pl