EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA I INTEGRACYJNA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE OD KANDYDATÓW NA STUDIA
Kandydat posiada dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich), przygotowanie pedagogiczne oraz przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej.
CEL STUDIÓW
Studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny i umożliwiają uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie edukacji włączającej (przedszkolny/szkolny specjalista – organizator edukacji włączającej w placówce ogólnodostępnej i integracyjnej), zgodnie ze standardami kształcenia zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. 2021 poz. 890). Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie uczestników do diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz planowania, realizacji i monitoringu działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej.
ADRESACI STUDIÓW
Studia podyplomowe adresowane są do osób posiadających kwalifikacje nauczycielskie oraz przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej (absolwenci kierunków: pedagogika specjalna, surdopedagogika, tyflopedagogika, oligofrenopedagogika, logopedia, pedagogika lecznicza, socjoterapia, resocjalizacja, terapia pedagogiczna, wczesne wspomaganie rozwoju dziecka) i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej – edukacji włączającej.
SYLWETKA ABSOLWENTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Absolwent studiów podyplomowych posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do dokonania funkcjonalnej charakterystyki dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i określenia potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań kształcenia dzieci i uczniów. Wykazuje się umiejętnością przeprowadzenia diagnozy edukacyjnej potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozy relacji społecznych w grupie rówieśniczej, określania obszarów i wskazań terapeutycznych dla dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planowania, realizacji i monitoringu działań wspierających. Absolwent studiów podyplomowych potrafi projektować programy wychowawcze dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów, programy kształtujące kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami, a także programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Program studiów 390 godz. zajęć dydaktycznych
Czas trwania studiów 3 semestry
Praktyka zawodowa 120 godz.
Tryb studiów hybrydowo lub w całości online
Podstawy psychologii wychowawczej i psychoprofilaktyki
Podstawy psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
Podstawy psychologii rehabilitacji dzieci i młodzieży
Pedagogika specjalna
Dydaktyka i diagnostyka w pedagogice specjalnej
Teoretyczne podstawy edukacji włączającej i integracyjnej
Podstawy diagnozy psychologiczno-pedagogicznej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Planowanie i organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu i szkole
Podstawy przygotowania IPET
Organizacja edukacji włączającej
Programy wychowawcze stosowane w edukacji inkluzyjnej
Podstawy języka migowego
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z trudnościami w uczeniu się
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami przewlekle chorymi i z niepełnosprawnością ruchową
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z całościowymi zaburzeniami rozwoju
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami niedostosowanymi społecznie i zagrożonymi niedostosowaniem społecznym
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z zaburzeniami emocjonalnymi
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z dysfunkcją wzorku
Metodyka pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami z dysfunkcją słuchu
Metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC)
Praktyki zawodowe
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Rekrutacja odbywa się dwa razy w ciągu roku:
do 15 września – zajęcia rozpoczynają się w październiku,
do 15 lutego – zajęcia rozpoczynają się w marcu.
O uruchomieniu kierunku decyduje liczba zgłoszeń.
WYMAGANE DOKUMENTY
podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich, magisterskich , inżynierskich)
klauzula informacyjna RODO,
1 zdjęcie w formacie 3,5cm x 4,5cm (format jak do dowodu osobistego)
OPŁATY
brak wpisowego i opłaty rekrutacyjnej
czesne za semestr: 1500 zł
jednorazowa opłata za semestr lub system ratalny – sprawdź szczegółowy harmonogram opłat
sprawdź PROGRAM ZNIŻKOWY ze zniżkami: -10%, -20%, -50%!
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury prosimy o kontakt z KWESTURĄ: kwestura@ahns.pl
DODATKOWE INFORMACJE
Dyrektor Biura Studiów Podyplomowych
mgr Estera Witkowska
wt.- sob. 08.00-16.00
tel. 691 485 335
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, ewitkowska@ahns.pl
Zastępca Dyrektora Biura Studiów Podyplomowych
mgr Katarzyna Dusińska – Woźniak
wt. -sob. 08.00-16.00
tel. 603 441 717
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, kdusinska@ahns.pl