WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA
O STUDIACH
Studia na kierunku „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka” mają charakter kwalifikacyjny – nadają kwalifikacje do pracy na stanowisku nauczyciela – specjalisty do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Przygotowują słuchaczy do profesjonalnego organizowania wczesnej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem.
Program studiów spełnia wymogi zawarte w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. poz 1450).
Absolwenci kierunku mogą podjąć pracę w publicznych i niepublicznych: przedszkolach i szkołach podstawowych, w tym specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych oraz poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych, w których mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
CELE STUDIÓW
Celem studiów jest zdobycie przez słuchaczy kwalifikacji niezbędnych do pracy diagnostycznej, edukacyjnej i terapeutycznej w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w tym:
- wiedzy z zakresu medycznych i psychologiczno-pedagogicznych podstaw wczesnego rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej,
- kompetencji w zakresie realizowania programów terapeutycznych stosowanych we wczesnym rozwoju dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej,
- kwalifikacji w zakresie planowania, przeprowadzenia i analizowania diagnozy funkcjonalnej,
- przygotowania do wspierania rodziców w wychowaniu i rehabilitacji małego dziecka z zaburzeniami rozwoju,
- przygotowania do współdziałania w zespołach interdyscyplinarnych, których zadaniem jest planowanie, organizowanie i koordynowanie procesu wczesnego wspomagania rozwoju.
ADRESACI STUDIÓW
- osoby posiadające przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej (do prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka).
PROGRAM STUDIÓW
- Podstawy psychologii klinicznej i rozwojowej małego dziecka
- Czynniki środowiskowe i wychowawcze w rozwoju małego dziecka
- Medyczne podstawy wczesnego wspomagania małego dziecka i wczesnej interwencji terapeutycznej
- Wczesna diagnoza zaburzeń rozwoju dziecka
- Standardy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Rehabilitacja dziecka z zaburzeniami funkcji ruchowych
- Rehabilitacja i wychowanie słuchowe dziecka z uszkodzonym słuchem
- Rehabilitacja i rozwijanie umiejętności widzenia dziecka z uszkodzonym wzrokiem
- Rehabilitacja i terapia logopedyczna dziecka z zaburzeniami mowy
- Rehabilitacja dziecka z wczesnymi symptomami autystycznego spektrum zaburzeń
- Metody i sposoby rewalidacji, rehabilitacji i terapii małego dziecka zagrożonego niepełnosprawnością lub niepełnosprawnego
- Programy wsparcia terapeutycznego dziecka i jego rodziny
- Stymulacja i integracja sensoryczna
- Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przewlekle chorego oraz z niepełnosprawnością, w tym z afazją
- Diagnoza i metody wczesnego wspomagania rozwoju dzieci z zaburzeniami słuchu lub wzroku
- Diagnoza i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka ze spektrum autyzmu
- Trening umiejętności wychowawczych.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ I OPŁATY ZA STUDIA
WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU DZIECKA |
Program studiów | 390 godz. zajęć dydaktycznych |
Czas trwania studiów | 3 semestry |
Praktyki | 180 godzin dla osób nieposiadających przygotowania w zakresie pedagogiki specjalnej 120 godzin dla osób posiadających uprawnienia w zakresie pedagogiki specjalnej |
Forma zajęć | wykłady, ćwiczenia, warsztaty, konwersatoria |
Tryb studiów |
do wyboru:
|
Opłaty |
|
Faktura | Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury prosimy o kontakt z KWESTURĄ: kwestura@ahns.pl |
ZASADY NABORU
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń. Rekrutacja odbywa się dwa razy w ciągu roku:
- do końca września – zajęcia rozpoczynają się w październiku,
- do końca lutego – zajęcia rozpoczynają się w marcu.
O uruchomieniu kierunku decyduje liczba kandydatów.
WYMAGANE DOKUMENTY
- podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
- odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich, magisterskich , inżynierskich)
- klauzula informacyjna RODO,
- 1 zdjęcie w formacie 3,5cm x 4,5cm (format jak do dowodu osobistego)
ZAPISY NA STUDIA
DODATKOWE INFORMACJE

Dyrektor Biura Studiów Podyplomowych
mgr Estera Witkowska
wt.- sob. 08.00-16.00
tel. 691 485 335
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, ewitkowska@ahns.pl

Specjalista ds. studiów podyplomowych i szkoleń
mgr Katarzyna Dusińska – Woźniak
wt. -sob. 08.00-16.00
tel. 603 441 717
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, kdusinska@ahns.pl