Pedagogika wsparcia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Koncepcja studiów w ramach specjalności
Celem specjalności jest wyposażenie studentów w umiejętności profesjonalnego organizowania wczesnej, kompleksowej i systematycznej pomocy dzieciom zagrożonym nieprawidłowym rozwojem; dzieciom z niepełnosprawnościami oraz ich rodzinom w nabywaniu przez nich umiejętności postępowania z dzieckiem w zakresie określonym przez indywidualny program wczesnego wspomagania; przygotowanie studenta do prowadzenia zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dzieci o zaburzonym rozwoju psychoruchowym i społecznym.
Podczas zajęć student poznaje warunki organizowania i realizacji wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, rozumianego jako wielospecjalistyczne, kompleksowe i intensywne działania mające na celu stymulowanie funkcji odpowiedzialnych za rozwój psychomotoryczny i komunikację dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Wybrane przedmioty specjalnościowe:
- Podstawy diagnozy psychologicznej dziecka
- Wsparcie rodziny i dziecka z niepełnosprawnością
- Polityka społeczna państwa wobec rodzin dzieci z niepełnosprawnością
- Psychologia rehabilitacji dziecka z niepełnosprawnością
- Techniki i metody pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych
- Metody pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Indywidualne Programy Terapii Dziecka z niepełnosprawnościami
- Aktywizacja i wsparcie rodziny dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
PERSPEKTYWY ZAWODOWE
Po ukończeniu studiów Absolwent posiada kompetencje do podjęcia zatrudnienia m.in. w:
- ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i ośrodkach wczesnej interwencji,
- przedszkolach specjalnych, integracyjnych, z oddziałami integracyjnymi oraz ogólnodostępnych prowadzących programy wspomagające rozwój dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi*,
- instytucjach niepublicznych – ośrodkach, fundacjach, stowarzyszeniach i innych placówkach, w których powoływane są zespoły do prowadzenia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
- poradniach psychologiczno– pedagogicznych prowadzących program wczesnego wspomagania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
* po uzyskaniu wymaganych kwalifikacji określonych w Standardach kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela