EDUKACJA WŁĄCZAJĄCA I INTEGRACYJNA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
CEL STUDIÓW
Studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny i umożliwiają uzyskanie uprawnień do wykonywania zawodu nauczyciela w zakresie edukacji włączającej (przedszkolny/szkolny specjalista – organizator edukacji włączającej w placówce ogólnodostępnej i integracyjnej), zgodnie ze standardami kształcenia zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (tekst jednolity: Dz.U. 2024 poz. 453). Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie uczestników do diagnozy specjalnych potrzeb edukacyjnych oraz planowania, realizacji i monitoringu działań wspierających w edukacji integracyjnej i włączającej.
ADRESACI STUDIÓW
Studia podyplomowe adresowane są do nauczycieli, absolwentów wyższych studiów na kierunku pedagogika z przygotowaniem pedagogicznym oraz osób posiadających kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć w placówkach systemu oświaty, którzy chcą uzyskać kwalifikacje do zajmowania stanowiska przedszkolnego lub szkolnego specjalisty organizującego i realizującego zadania edukacji włączającej w placówkach oświatowych ogólnodostępnych i integracyjnych.
SYLWETKA ABSOLWENTA STUDIÓW PODYPLOMOWYCH
Absolwent studiów podyplomowych posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do dokonania funkcjonalnej charakterystyki dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i określenia potrzeb edukacyjnych i uwarunkowań kształcenia dzieci i uczniów. Wykazuje się umiejętnością przeprowadzenia diagnozy edukacyjnej potrzeb dziecka i ucznia oraz diagnozy relacji społecznych w grupie rówieśniczej, określania obszarów i wskazań terapeutycznych dla dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz planowania, realizacji i monitoringu działań wspierających. Absolwent studiów podyplomowych potrafi projektować programy wychowawcze dla zróżnicowanych grup dzieci i uczniów, programy kształtujące kompetencje społeczno-emocjonalne dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami, a także programy kształtowania postaw wobec dzieci i uczniów z niepełnosprawnościami i relacji rówieśniczych w grupach integracyjnych.
ORGANIZACJA ZAJĘĆ
Program studiów 395 godz. zajęć dydaktycznych
Czas trwania studiów 3 semestry
Praktyka zawodowa 120 godz.
Tryb studiów hybrydowo (zajęcia na uczelni i online – w proporcji 50/50) lub online (max. dwa zjazdy w semestrze na uczelni, pozostałe zajęcia – online)
WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE OD KANDYDATÓW NA STUDIA
Kandydat posiada dyplom ukończenia studiów wyższych (licencjackich, inżynierskich, magisterskich) oraz przygotowanie pedagogiczne.
Psychologia rozwojowa w pracy z dzieckiem i uczniem ze SPE
Psychologia kliniczna w pracy z dzieckiem i uczniem ze SPE
Psychologia wychowawcza i psychoprofilaktyka w pracy z dzieckiem i uczniem ze SPE
Psychologiczne podstawy rehabilitacji i resocjalizacji w pracy z dzieckiem i uczniem ze SPE
Podstawy pedagogiki specjalnej
Regulacje prawne w zakresie kształcenia dzieci i uczniów ze SPE
Wsparcie rodziny dziecka i ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Warsztat pracy opiekuńczo-wychowawczej, rehabilitacyjnej, resocjalizacyjnej i socjoterapeutycznej
Dydaktyka specjalna
Diagnostyka w pedagogice specjalnej
Teorie edukacji integracyjnej i włączającej
Teoretyczne założenia edukacji integracyjnej i włączającej
Rozwiązania organizacyjno-prawne w edukacji włączającej i integracyjnej
Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych, planowanie, realizacja i monitoring działań wpierających
Konstruowanie i ewaluacja indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania uczniów ze SPE
Kontrola i ocenianie w klasie włączającej – ocenianie wspierające uczenie się
Technologowie wspomagające w pracy z uczniami ze SPE
Motywowanie do uczenia się uczniów ze SPE
Zachowania ryzykowne w grupie uczniów o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych
Konstruowanie i ewaluacja programów wychowawczych w edukacji integracyjnej i włączającej
Praktyki zawodowe
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Rekrutacja odbywa się dwa razy w ciągu roku:
do 15 września – zajęcia rozpoczynają się w październiku,
do 15 lutego – zajęcia rozpoczynają się w marcu.
O uruchomieniu kierunku decyduje liczba zgłoszeń.
WYMAGANE DOKUMENTY
podanie o przyjęcie na studia podyplomowe,
odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich, magisterskich , inżynierskich)
klauzula informacyjna RODO,
1 zdjęcie w formacie 3,5cm x 4,5cm (format jak do dowodu osobistego)
OPŁATY
czesne za semestr: 1500 zł
wpisowe: 200zł
jednorazowa opłata za semestr lub system ratalny – sprawdź szczegółowy harmonogram opłat
sprawdź PROGRAM ZNIŻKOWY ze zniżkami: -10%, -20%, -50%!
Osoby zainteresowane otrzymaniem faktury prosimy o kontakt z KWESTURĄ: kwestura@ahns.pl
DODATKOWE INFORMACJE
Dyrektor Biura Studiów Podyplomowych
mgr Estera Witkowska
wt.- sob. 08.00-16.00
tel. 691 485 335
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, ewitkowska@ahns.pl
Zastępca Dyrektora Biura Studiów Podyplomowych
mgr Katarzyna Dusińska – Woźniak
wt. -sob. 08.00-16.00
tel. 603 441 717
e-mail: podyplomowe@ahns.pl, kdusinska@ahns.pl